Teorie komunikace s lékařem
Souhrn hlavních zásad účinné komunikace lékaře s nemocným
(porovnejte se svými zkušenostmi v ordinacích, které navštěvujete) – TAKTO BY TO MĚLO BÝT !
Lékař nemocného vždy pozdraví nebo odpoví na pozdrav
Lékař nemocného osloví jménem (žádné babi, dědo, matko, slečinko a pod)
Nemocný vždy ocení podání ruky
Lékař nemocného vyzve, aby se posadil a začal hovořit o svých potížích
Na začátku rozhovoru lékař nemocného nepřerušuje, nechá jej volně hovořit
Lékař zajistí, aby rozhovor nebyl rušen hlukem, zasahováním sestry do rozhovoru nebo telefonem
Lékař sleduje slovně i mimoslovně sdělované informace nemocného
Lékař kontroluje své mimoslovní projevy (výraz v obličeji, gestikulaci, postoj těla atd)
Lékař se snaží vcítit do problémů nemocného
Lékař se věnuje plně nemocnému, aktivně naslouchá a udržuje oční kontakt
Lékař klade nemocnému cílené otázky k upřesnění potíží
Lékař zjišťuje, jak nemocný potíže prožívá, jaký příběh si o nemoci vytvořil
Lékař zjišťuje, jak si nemocný představuje řešení svého problému
Lékař sdělí nemocnému, že bude následovat vlastní klinické vyšetření
Lékař informuje nemocného předem, jak bude postupovat a co očekává o nemocného
Lékař hovoří klidné, srozumitelně, bez použití slangových slov a latinských nebo jiných odborných výrazů
Lékař zajistí během vyšetření v ordinaci klid
Pokud nemocný některý z lékařových pokynů vykoná nesprávně, nezesměšňuje jej
Lékař se snaží rozptýlit strach a obavy nemocného
Po skončení vyšetření lékař vhodným způsobem informuje nemocného o zjištěných skutečnostech
Lékař si všímá reakcí nemocného
Lékař se během vyšetření vyvaruje takových slovních projevů a mimiky , které by zbytečně zneklidnily nemocného
Lékař umožní nemocnému projevit své emoce a pokud se sám neptá, vyzve jej k dotazům
Lékař odpovídá na dotazy ochotně a trpělivě
Lékař se vyhýbá moralizování a výčitkám
V případě nutnosti dalších vyšetření informuje nemocného o jejich významu a způsobu provedení
Navrhovanou léčbu nemocnému zdůvodní a podrobně vysvětlí
Lékař věnuje dostatečnou pozornost doporučovaným lékům i preventivním opatřením
V nezbytných případech poskytne lékař informace i písemně
Lékař dojedná s nemocným přesný léčebný plán s ohledem na další okolnosti v životě nemocného (soběstačnost, pomoc rodiny, pohyblivost atd)
Pokud nemocný s navrženým postupem nesouhlasí, lékař se snaží zjistit proč a opakovaně vše vysvětlí
Lékař se vhodnými dotazy přesvědčí, zda nemocný vše pochopil a je ochoten doporučení lékaře dodržovat
Jestliže nemocný přes vysvětlení s postupem lékaře nesouhlasí, lékař zváží úpravu léčebného režimu
Jestliže nemocný lékařem navržený postup odmítá, potvrdí své stanovisko podpisem - negativní revers
V případě, že nemocný souhlasí s navrženým postupem lékaře, lékař shrne podstatné informace
Lékař zdůrazní termín další návštěvy
Lékař se slušně a taktně s nemocným rozloučí a vyjádří naději na úspěch
Lékař pečuje o čistotu a pořádek v ordinaci a stará se o svůj zevnějšek
Dodržením tohoto postupu při rozhovoru s nemocným si lékař zajistí větší míru spokojenosti nemocného s návštěvou a spolupráci nemocného na léčbě (compliance). Ta je pro úspěchy v léčbě zcela zásadní!
Komunikuje takto s Vámi Váš lékař? Pokud ne, napište své zkušenosti!
Výše uvedené zásady jsou základní a obecné a platí zejména pro lékařské ambulance. Komunikace lékaře s nemocným je samozřejmě mnohem složitější. Liší se například v závislosti na typu zdravotnického zařízení, na charakteru postižení, na věku nemocného a podobně.
Dotazy z poradny
Dobry den, Josefe, dekuji za otazku. Tvuj dotaz sice neni z oblasti komunikace s nemocnym, ale jako lekarka samozrejme muzu odpovedet.
Hodnota zlucoveho barviva- bilirubinu 23,5 je... (více)
Nejlepší praxe
- Lékař se má vyhýbat přímým radám, které mu nepřísluší, moralizování a zesměšňování pacienta.
- Lékař má zajistit ochranu soukromí nemocného, údajů o nemocném a respektovat při vyšetření stud nemocného.
- Lékař má kontrolovat své mimoslovní projevy – výraz v obličeji, gestikulace apod. Tyto projevy musí být v souladu s tím, co říká.