Jak mluvit s lékařem

Než jdete k lékaři (a nejedná se o superakutní stav) promyslete si :

  • které potíže Vás nejvíce trápí (bolest hlavy, závratě, otoky nohou, bolest zad atd)

  • jak dlouho potíže máte (měsíc, týden, 2 dny atd)

  • zda je intenzita potíží (např. bolesti) stále stejná nebo se mění

  • zda je bolest (potíž) a její intenzita na něčem závislá (na jídle, na fyzické nebo psychické zátěži, na horku, chladu atd)

  • zda se bolest (potíž) objevuje v jednom místě, nebo se někam šíří

  • jaký má bolest charakter (tupá, pálivá, bodavá, svíravá atd)

  • jaké je Vaše vlastní vysvětlení potíží (jaký je „Váš příběh“ o potížích)

  • jak jste se snažil bolesti (potíže) mírnit (analgetika, jedlá soda, klid, obklady, atd)

  • jak potíže na „Vaši léčbu“zareagovaly

  • měl jste už někdy tyto potíže

  • měl tyto potíže někdo ve Vaší rodině

  • jaké nemoci se vyskytují ve Vaší  nejbližší rodině (např. matka má cukrovku, otec má vysoký tlak, babička měla rakovinu prsu atd) – toto je zejména nutné, pokud jdete k tomuto lékaři poprvé

  • byl jste s těmito potížemi už u nějakého lékaře

  • máte nějakou alergii na léky nebo jiné látky (potraviny, kosmetiku atd)

  • s jakými nemocemi se léčíte a jaké užíváte trvale léky (toto je nutné vědět zejména při první návštěvě u specialisty, praktik by měl mít o Vašem zdravotním stavu přehled)

Když jste v ordinaci s lékařem:

  • na vyzvání lékaře začněte hovořit o svých potížích

  • snažte se hovořit stručně a výstižně

  • začněte od toho nejdůležitějšího, co Vás trápí

  • nebojte se projevit emoce, pokud s Vašimi potížemi souvisí, každý zdravotník to pochopí

  • pokud Vás lékař přeruší a klade doplňující dotazy, odpovídejte opět výstižně

  • neodbíhejte v řeči k jiným tématům, lékař má na Vás jen určitý čas

  • když Vás lékař vyšetří a zhodnotí Váš stav, zeptejte se na vše, čemu nerozumíte. Bylo zjištěno, že pacient si pamatuje jen třetinu lékařem podaných informací, když odchází z ordinace.

  • když Vám lékař doporučí léky a dodržování určitého režimu, pozorně poslouchejte, popř si nechte informace napsat nebo je lékaři pro kontrolu zopakujte.

  • každé cizí nebo latinské slovo, které lékař použije a Vy mu nerozumíte, si nechte lékařem vysvětlit

A tedˇobecně:

  • Pokud jste objednaní, choďte k lékaři včas

  • Pokud nejste objednaní, nechoďte k lékaři těsně před koncem ordinační doby, ale nejpozději půl hodiny před koncem. U některých specialistů raději nejpozději hodinu před koncem ordinace

  • Jestliže lékař nedodrží objednací dobu, má k tomu jistě vážný důvod a měl by Vám to vysvětlit

  • pokud lékař objednací dobu opakovaně nedodržuje a čekací doba je bezdůvodně extrémně dlouhá, vyměňtě lékaře

  • k lékaři choďte čistě upravení a dodržujte hygienické zásady

  • nedělejte si neúměrné nároky na čas lékaře. Určitě se Vám také nelíbí, když pacient před Vámi zdržuje lékaře zbytečným povídáním.

  • Jestliže si přejete hovořit s lékařem bez přítomnosti sestry, řekněte to lékaři a bude Vám to umožněno

  • Nezapomeňte, že máte právo na to, aby s Vámi lékař hovořil slušně, důstojně a s ohledem na Váš zdravotní stav

  • Také od Vás se očekává, že se budete v ordinaci chovat slušně

  • Jestliže lékař nemůže vyhovět některým Vašim požadavkům (provedení určitého vyšetření, předpis určitých léků, lázní atd), má k tomu jistě vážný medicínský, právní nebo etický důvod. Proč by to jinak dělal? Pokud o důvodech máte pochybnosti, vyhledejte jeho nadřízeného nebo jiného lékaře, popřípadě se informujte u Vaší zdravotní pojišťovny

  • Nesrovnávejte postup léčení zdravotních potíží, které Vám líčila sousedka nebo známý, s Vaším zdravotním stavem a léčením, které navrhuje Váš lékař

  • Jestliže Vám postup Vašeho lékaře nevyhovuje a nesouhlasíte s ním, máte možnost se stejnými potížemi navštívit jiného lékaře (tzv. druhý názor)

  • Jestliže s postupem Vašeho lékaře souhlasíte, důsledně jej dodržujte

  • Nepřerušujte užívání léků, které Vám lékař doporučil a dodržujte doporučený režim (dietu, cvičení atd)

  • Jestliže se po léku objeví nežádoucí účinky (jakékoliv), ihned kontaktujte lékaře. Nejhorší je lék vysadit a k lékaři nejít

  • Jestliže Vás lékař pošle na odborné vyšetření (tlustého střeva, žaludku, sluchu, rtg atd), vždy se podrobně zeptejte, jak se vyšetření provádí

  • Na doporučené vyšetření se rozhodně dostavte, nenechte se odradit známými a jejich laickými radami) – mohlo by to ohrozit Váš život a zdraví

  • Pamatujte, že lékař je také člověk se svými starostmi a problémy, které ho zrovna tíží, když „je v práci„ a v ordinaci musí přitom řešit problémy jiných (třeba zrovna ten Váš)

  • Jeho starosti, přepracování nebo zrovna probíhající „nachlazení“ mohou být důvodem horší komunikace s Vámi

  • Pokud se to stane výjimečně, je to pochopitelné, pokud je špatná komunikace s Vámi pravidlem, dejte to lékaři slušně a asertivně najevo nebo si zvolte jiného lékaře

  • Prvořadým zájmem lékaře je zbavit Vás potíží, pro které jste ho vyhledali – věřte mi, je to tak!

  • Žádný lékař si nepřeje mít problémy s pacienty!

  • Problematická komunikace s pacientem bere lékaři energii, zhoršuje mu pověst a hlavně nevede k vyléčení pacienta – tak proč by to dělal?

  • Někteří lékaři však komunikovat prostě neumí, neučili se to. Jestli Vám za to Váš lékař stojí a stane se to jen výjimečně, pomozte mu a zkuste dodržovat výše popsaný postup a pravidla.

Na závěr:

Pokud máte za to, že se k Vám lékař (jakékoliv specializace) nevhodně chová (jedná s Vámi s despektem, povýšeně), neumí s Vámi promluvit a dostatečně se Vám nevěnuje (nepostupuje podle zásad komunikace, které jsme si shora uvedli), zamyslete se nad tím, zda i z Vaší strany je vše v pořádku a svůj problém mi napište.

Dotazy z poradny

Dobrý den, musím u lékařů, kam chodím, podepisovat ve zdravotní kartě, ze mi lékař všechno podrobné vysvětlil, ze mě poučil tady? ˇCasto to po mne lékaři chtějí. Dekuji
Milá Evo,lekar je vždy povinen pacienta důkladně poučit o diagnostice a léčbě pacientovy nemoci. Paušálně není z právního hlediska nutný písemný souhlas pacienta, ale existuji postupy a výkony, kdy... (více)
Mám hraniční hodnotu 23.5 bilirubinu. Co může být příčinou?

Dobry den, Josefe, dekuji za otazku. Tvuj dotaz sice neni z oblasti komunikace s nemocnym, ale jako lekarka samozrejme muzu odpovedet. 

Hodnota zlucoveho barviva- bilirubinu 23,5 je... (více)

Přejít do poradny »

Nejlepší praxe

  • Lékař se při rozhovoru má věnovat plně nemocnému, aktivně naslouchat a udržovat oční kontakt.
  • Lékař má odpovídat ochotně a trpělivě na dotazy nemocného.
  • Lékař má kontrolovat své mimoslovní projevy – výraz v obličeji, gestikulace apod. Tyto projevy musí být v souladu s tím, co říká.

Přejít do teorie »