Jak mluvit s lékařem
Než jdete k lékaři (a nejedná se o superakutní stav) promyslete si :
-
které potíže Vás nejvíce trápí (bolest hlavy, závratě, otoky nohou, bolest zad atd)
-
jak dlouho potíže máte (měsíc, týden, 2 dny atd)
-
zda je intenzita potíží (např. bolesti) stále stejná nebo se mění
-
zda je bolest (potíž) a její intenzita na něčem závislá (na jídle, na fyzické nebo psychické zátěži, na horku, chladu atd)
-
zda se bolest (potíž) objevuje v jednom místě, nebo se někam šíří
-
jaký má bolest charakter (tupá, pálivá, bodavá, svíravá atd)
-
jaké je Vaše vlastní vysvětlení potíží (jaký je „Váš příběh“ o potížích)
-
jak jste se snažil bolesti (potíže) mírnit (analgetika, jedlá soda, klid, obklady, atd)
-
jak potíže na „Vaši léčbu“zareagovaly
-
měl jste už někdy tyto potíže
-
měl tyto potíže někdo ve Vaší rodině
-
jaké nemoci se vyskytují ve Vaší nejbližší rodině (např. matka má cukrovku, otec má vysoký tlak, babička měla rakovinu prsu atd) – toto je zejména nutné, pokud jdete k tomuto lékaři poprvé
-
byl jste s těmito potížemi už u nějakého lékaře
-
máte nějakou alergii na léky nebo jiné látky (potraviny, kosmetiku atd)
-
s jakými nemocemi se léčíte a jaké užíváte trvale léky (toto je nutné vědět zejména při první návštěvě u specialisty, praktik by měl mít o Vašem zdravotním stavu přehled)
Když jste v ordinaci s lékařem:
-
na vyzvání lékaře začněte hovořit o svých potížích
-
snažte se hovořit stručně a výstižně
-
začněte od toho nejdůležitějšího, co Vás trápí
-
nebojte se projevit emoce, pokud s Vašimi potížemi souvisí, každý zdravotník to pochopí
-
pokud Vás lékař přeruší a klade doplňující dotazy, odpovídejte opět výstižně
-
neodbíhejte v řeči k jiným tématům, lékař má na Vás jen určitý čas
-
když Vás lékař vyšetří a zhodnotí Váš stav, zeptejte se na vše, čemu nerozumíte. Bylo zjištěno, že pacient si pamatuje jen třetinu lékařem podaných informací, když odchází z ordinace.
-
když Vám lékař doporučí léky a dodržování určitého režimu, pozorně poslouchejte, popř si nechte informace napsat nebo je lékaři pro kontrolu zopakujte.
-
každé cizí nebo latinské slovo, které lékař použije a Vy mu nerozumíte, si nechte lékařem vysvětlit
A tedˇobecně:
-
Pokud jste objednaní, choďte k lékaři včas
-
Pokud nejste objednaní, nechoďte k lékaři těsně před koncem ordinační doby, ale nejpozději půl hodiny před koncem. U některých specialistů raději nejpozději hodinu před koncem ordinace
-
Jestliže lékař nedodrží objednací dobu, má k tomu jistě vážný důvod a měl by Vám to vysvětlit
-
pokud lékař objednací dobu opakovaně nedodržuje a čekací doba je bezdůvodně extrémně dlouhá, vyměňtě lékaře
-
k lékaři choďte čistě upravení a dodržujte hygienické zásady
-
nedělejte si neúměrné nároky na čas lékaře. Určitě se Vám také nelíbí, když pacient před Vámi zdržuje lékaře zbytečným povídáním.
-
Jestliže si přejete hovořit s lékařem bez přítomnosti sestry, řekněte to lékaři a bude Vám to umožněno
-
Nezapomeňte, že máte právo na to, aby s Vámi lékař hovořil slušně, důstojně a s ohledem na Váš zdravotní stav
-
Také od Vás se očekává, že se budete v ordinaci chovat slušně
-
Jestliže lékař nemůže vyhovět některým Vašim požadavkům (provedení určitého vyšetření, předpis určitých léků, lázní atd), má k tomu jistě vážný medicínský, právní nebo etický důvod. Proč by to jinak dělal? Pokud o důvodech máte pochybnosti, vyhledejte jeho nadřízeného nebo jiného lékaře, popřípadě se informujte u Vaší zdravotní pojišťovny
-
Nesrovnávejte postup léčení zdravotních potíží, které Vám líčila sousedka nebo známý, s Vaším zdravotním stavem a léčením, které navrhuje Váš lékař
-
Jestliže Vám postup Vašeho lékaře nevyhovuje a nesouhlasíte s ním, máte možnost se stejnými potížemi navštívit jiného lékaře (tzv. druhý názor)
-
Jestliže s postupem Vašeho lékaře souhlasíte, důsledně jej dodržujte
-
Nepřerušujte užívání léků, které Vám lékař doporučil a dodržujte doporučený režim (dietu, cvičení atd)
-
Jestliže se po léku objeví nežádoucí účinky (jakékoliv), ihned kontaktujte lékaře. Nejhorší je lék vysadit a k lékaři nejít
-
Jestliže Vás lékař pošle na odborné vyšetření (tlustého střeva, žaludku, sluchu, rtg atd), vždy se podrobně zeptejte, jak se vyšetření provádí
-
Na doporučené vyšetření se rozhodně dostavte, nenechte se odradit známými a jejich laickými radami) – mohlo by to ohrozit Váš život a zdraví
-
Pamatujte, že lékař je také člověk se svými starostmi a problémy, které ho zrovna tíží, když „je v práci„ a v ordinaci musí přitom řešit problémy jiných (třeba zrovna ten Váš)
-
Jeho starosti, přepracování nebo zrovna probíhající „nachlazení“ mohou být důvodem horší komunikace s Vámi
-
Pokud se to stane výjimečně, je to pochopitelné, pokud je špatná komunikace s Vámi pravidlem, dejte to lékaři slušně a asertivně najevo nebo si zvolte jiného lékaře
-
Prvořadým zájmem lékaře je zbavit Vás potíží, pro které jste ho vyhledali – věřte mi, je to tak!
-
Žádný lékař si nepřeje mít problémy s pacienty!
-
Problematická komunikace s pacientem bere lékaři energii, zhoršuje mu pověst a hlavně nevede k vyléčení pacienta – tak proč by to dělal?
-
Někteří lékaři však komunikovat prostě neumí, neučili se to. Jestli Vám za to Váš lékař stojí a stane se to jen výjimečně, pomozte mu a zkuste dodržovat výše popsaný postup a pravidla.
Na závěr:
Pokud máte za to, že se k Vám lékař (jakékoliv specializace) nevhodně chová (jedná s Vámi s despektem, povýšeně), neumí s Vámi promluvit a dostatečně se Vám nevěnuje (nepostupuje podle zásad komunikace, které jsme si shora uvedli), zamyslete se nad tím, zda i z Vaší strany je vše v pořádku a svůj problém mi napište.
Dotazy z poradny
Dobry den, Josefe, dekuji za otazku. Tvuj dotaz sice neni z oblasti komunikace s nemocnym, ale jako lekarka samozrejme muzu odpovedet.
Hodnota zlucoveho barviva- bilirubinu 23,5 je... (více)
Nejlepší praxe
- Lékař se při rozhovoru má věnovat plně nemocnému, aktivně naslouchat a udržovat oční kontakt.
- Lékař má odpovídat ochotně a trpělivě na dotazy nemocného.
- Lékař má kontrolovat své mimoslovní projevy – výraz v obličeji, gestikulace apod. Tyto projevy musí být v souladu s tím, co říká.